سه شنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۸ ۱۲:۴۶
تیتربرتر بررسی می کند

دلایل کاهش قیمت مسکن در بازار

تیتربرتر بررسی می کند
بازار مسکن یکی بازارهای سرمایه‌ای است که در سال جاری به دلیل افزایش نجومی قیمت‌ها دچار رکود شده بود و گویا کاهش معاملات مسکن باعث افت قیمت ها بین 30 تا 40 درصد شده است.

خرید ملک در کشور ما به عنوان یک کالای سرمایه‌ای برای پس‌انداز پول‌های نقد بسیار مورد توجه است به طوری که بسیاری از خانواده‌های پردرآمد یکی از اولویت های آنها خرید و فروش ملک در برهه های زمانی متفاوت برای کسب سود است. چرا که بسیاری از ایرانیان اعتقاد دارند پول خانه همیشه نقد است و سود در آن بسیار است.

با توجه به این تفکر در دوره ای که کشور با حجمی از نقدینگی روبرو شد، هجوم نقدینگی به بازار مسکن سبب شد تا این بازار دچار چالش قیمتی شود تا حدی که امیدها برای خانه‌دار شدن برای بسیاری از زوج‌های جوان رنگ باخت.

بیشتر بخوانید: پیش‌بینی بازار مسکن در نیمه دوم سال/تداوم کاهش تولید مسکن

افزایش یکباره قیمت مسکن سبب شد تا رونق از این بازار روی گردان شود و وارد رکود طولانی مدتی شود. به طوری که تا نیمه اول سال جاری میزان معاملات مسکن تا 70 درصد کاهش یافت. اما گویا بازار مسکن در نیمه دوم سال دچار تب و تاب شده است و به دلیل کاهش قیمت ها ثبت معاملات رونق گرفته است.

دلایل افت قیمت مسکن و رونق معاملات

نایب‌رئیس اتحادیه املاک با اشاره به خروج ۷۰ درصد تقاضای سرمایه‌ای از بازار مسکن، یکی از دلایل کاهش ۳۰ درصدی قیمت مسکن را ظرفیت بسیار پایین خریداران اعلام کرد.

حسام عقبایی اظهار کرد:‌ رکود حاکم بر بازار مسکن باعث شده تا تقاضاهای سرمایه‌ای از این بخش خارج شود. وی ادامه داد: تا پیش از ورود بازار مسکنبه دوره رکود غیرتورمی، ۸۰ درصد تقاضاها در این بخش سرمایه‌ای و فقط ۲۰ درصد مصرفی بود.

وی بیان کرد: این در حالی است که به دلیل افت شدید معاملات مسکن،‌ حدود ۷۰ درصد تقاضای سرمایه‌ای از بازار مسکن خارج شده است.

بیشتر بخوانید: شکست بازار مسکن در برابر قیمتهای نجومی

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در عین حال گفت: البته از ۲۰ درصد تقاضای مصرفی نیز هم‌اکنون حدود ۱۲ درصد به واسطه گرانی‌های یک سال اخیر، قدرت خرید در بازار مسکن را ندارند. وی اضافه کرد:‌ یکی از دلایل کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت مسکن طی ماه‌های اخیر، ظرفیت بسیار بسیار پایین خریداران بوده است.

وی پیش‌تر با یادآوری اینکه از ابتدای سال گذشته تا اواسط تیرماه امسال بازار مسکن درگیر رکود تورمی بود، گفته بود: افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت‌ها در بازه مورد اشاره به میزانی پیشرفت کرد که در نهایت باعث کاهش ۸۰ درصدی معاملات در تابستان امسال شد. اتفاقی که در ربع قرن اخیر در بازار مسکن ایران سابقه نداشته است.

وی با بیان اینکه قیمت واحدهای متراژ بالا حدود ۴۰ درصد در شهرهای بزرگ کاهش یافته است، افزود: پیش‌بینی ما این بود که روند کاهش قیمت‌ها از نیمه دوم سال آغاز شود اما از اوایل شهریور امسال کاهش نرخ‌ها در بازار مسکن شروع شد.

نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیان کرد: در واحدهای مسکونی جنوب تهران شاهد کاهش حداقل ۳۰ درصد قیمت‌ها بوده‌ایم؛ به‌ عنوان مثال قیمت واحدی که تا پیش از تیرماه ۷۵۰ میلیون تومان معامله می‌شد الان به حدود ۵۰۰ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است.

عقبایی با تاکید بر اینکه روند نزولی قیمت‌ها در بازار مسکن به این مفهوم نیست که به نرخ واقعی مسکن رسیده‌ایم، گفت: در حال حاضر قیمت مسکن در حال نزدیک شدن به قیمت‌های واقعی است و انتظار کاهش بیشتر نیز را در این بخش داریم.

آغاز ثبت‌نام مسکن ملی به زودی

محمود محمود زاده معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: عملیات اجرایی پروژه اقدام ملی تولید و عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در بسیاری از استان‌ها و شهرها آغاز شده و به زودی ثبت نام به تفکیک استان‌ها شروع می‌شود. این پروژه در هر استان مقتضیات خاص خود را دارد. فعلا ثبت نام در کرمان آغاز شده و در سایر مناطق نیز کارهای مقدماتی در حال  انجام است که به محض آماده شدن اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

وی درباره اقدامات دولت برای کنترل بازار مسکن گفت: چند اقدام را برای ایجاد تعادل عرضه و تقاضا در بازار مسکن در دستور کار قرار داده‌ایم. افزایش تولید، یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها است. موضوع دیگر بحث مالیات بر واحدهای خالی است که چند سال رها شده بود. هم‌اکنون با توجه به تکلیف قانونی و دستوری که وزیر راه و شهرسازی صادر کرده، سامانه املاک و اسکان مراحل راه‌اندازی خود را در وزارت راه و شهرسازی طی می‌کند اما کاربر آن وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی است. به شکل فشرده روی این سامانه کار کرده‌ایم که شرح خدمات و پیش‌نویس‌ها انجام شده و امیدواریم ظرف پنج تا شش ماه آینده به سازمان امور مالیاتی تحویل دهیم.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وجود ۲.۵ میلیون مسکن خالی در کشور بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ خاطرنشان کرد: حدود ۱۰ درصد واحدهای مسکونی کشور خالی است که باید با ابزار مالیاتی مثبت و بازدارنده وارد بازار شود. کسانی که املاک را به بازار ارایه می‌دهند تشویق می‌شوند و برای مالکانی که واحدها را نگه می‌دارند ابزارهای بازدارنده در نظر می‌گیریم.

طرح اجاره‌داری حرفه‌ای

محمودزاده، اجاره‌داری حرفه‌ای را برنامه دیگر وزارتخانه دانست و گفت: به شکل ویژه  در حال کار بر روی موضوع اجاره‌داری حرفه‌ای هستیم که به زودی جزئیات آن اعلام می‌شود. در این بخش فصل اجاره را برنامه‌ریزی کرده‌ایم که به موضوعاتی همچون ودیعه می‌پردازد.

وی درباره اقداماتی برای کمک به سازندگان مسکن اظهار کرد: هم‌اکنون مکانیزم فروش مصالح از طریق کارت اعتباری بین یک مجموعه با هماهنگی بنیاد مسکن در حال انجام است و کارها پیش می‌رود. هدف این است که قیمت تمام شده ساختمان را از طریق فروش اعتباری مصالح به حداقل برسانیم.

معاون  وزیر راه و شهرسازی هم‌چنین تاکید کرد: واحدهای مسکن مهر که فاقد مشکلات حقوقی هستند را تا پایان سال واگذار و به بخش عمده‌ای از تعهداتمان عمل می‌کنیم.