سه شنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۸ ۲۰:۵۳

حادثه ازدحام جمعیت در مراسم عاشورای حسینی در کربلا

حادثه «ازدحام جمعیت» در مراسم عاشورای حسینی در کربلا
وزارت بهداشت عراق اعلام کرد که بر اثر ازدحام جمعیت در جریان مراسم عاشورای حسینی در کربلای معلی 31 تن جان خود را از دست دادم.

منابع محلی عراقی از جان باختن و مصدوم شدن چند زائر هنگام عزاداری در کربلا خبر دادند و گفتند این حادثه در مراسم هروله رخ داده است. 

علت و مکان وقوع حادثه کربلا

دیوار بتنی بدلیل حضور تعدادی از افراد در بالای آن برای تماشای مراسم موسوم به رکضه طویریج (دویدن طویریج) از تعادل خارج شد و بر روی زائران حاضر در محل سقوط کرد.
طبق آخرین اطلاعات ارزیابی شده دریافتی از محل وقوع این حادثه ازدحام جمعیت در محل سرداب حرم مطهر امام حسین (ع) در کربلای معلا تاکنون 31 کشته و 100 زخمی بر جای گذاشته است.

نظافتی، نماینده حج و زیارت در کربلا در این خصوص گفت:تا این لحظه در میان قربانیان حادثه ازدحام جمعیت در مراسم ظهر عاشورا در کربلا نام یا اثر هیچ زائر ایرانی مشاهده نشده است.

همچنین مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت بر امور عتبات عالیات سازمان حج: عصر امروز حادثه‌ای در باب‌الرجاء (در اطراف بین‌الحرمین به سمت حرم سیدالشهداء) به دلیل ازدحام جمعیت صورت گرفته است که پس از این حادثه زخمی‌ها به مراکز درمانی منتقل شده‌اند و هم اکنون اوضاع در این منطقه و بین‌الحرمین تحت کنترل است و مراسم عزاداری شب عاشورا در حال انجام است و مشکلی وجود ندارد.

تعداد مصدومین ایرانی

محمد تقی حلی‌ساز در مجموعه هلال‌احمر و حج زیارت هیچ خبری که نشان از مصدومیت زائران ایرانی بین حادثه‌دیدگان امروز در کربلا باشد، وجود ندارد.

وی با اشاره به حضور دو تیم جراحی در مراسم عزاداری کربلا گفت: در حال حاضر حضور هیچ زائر ایرانی بین مصدومان یا کشته‌شدگان حادثه اعلام نشده است.

رییس مرکز پزشکی جمعیت هلال‌احمر خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این حادثه بین زائرانی اتفاق افتاده که به هروله و نیمه دو از خارج از کربلا وارد حرم می‌شوند بعید می‌دانیم زائران ایرانی بین آنها بوده باشند.

وی درباره آخرین آمار کشته‌شدگان و مجروحان این حادثه گفت: اخبار مختلفی از عراق به ما می‌رسد که هیچ‌کدام از نظر ما موثق نیست. ما هم این اخبار را شنیده‌ایم و نمی‌دانیم دقیق چند نفر صدمه دیده‌اند.

همچنین  صحبت الله رحمانی درباره حضور زائران ایرانی بین کشته شدگان حادثه کربلا گفت:  آماری از زائران ایرانی که احتمالا بر اثر این حادثه مصدوم یا کشته شده باشند همچنان در دست نیست و در حال بررسی هستیم.

وی افزود:  همچنین هنوز مشخص نیست چه تعداد از افراد مصدوم و جان‌باخته در این حادثه زن یا مرد بوده‌اند.

مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: حدود یک ساعت پیش حادثه برطرف شده و در حال حاضر وضعیت در بین الحرمین و حرمین شریفین عادی است و زائران مشغول زیارت هستند.

ویدیو حادثه کربلا