سه شنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۸ ۱۹:۵۵

بررسی فنی ماشین؛ شاسی بلند نرم چینی ها

بررسی فنی ماشین؛ شاسی بلند نرم چینی ها
شرکت خودرو سازی جک (JAC) یکی از تولید کنندگان بزرگ چین است.بدون شک یکی از موفق ترین خودروهای چینی موجود در بازار جک S3 میباشد. S3 با پیشرانه قدرتمند و طراحی ظاهری قابل قبول و همچنین قیمت مناسب بسیاری از دوستداران خودروهای شاسی بلند را به سمت خود کشانده است.

خودروسازی جک یا به بیان صحیح‌تر، جِی اِی سی (JAC) با نام کامل JAC Motors در سال ۱۹۶۴ شکل گرفت. این برند، کمتر از ۱۰ سال سابقه‌ی مفید در ساخت خودروهای خانوادگی دارد و پیشتر بر تولید کامیون‌های سایز متوسط تجاری متمرکز بوده است. تنوع سبد محصولات جک، قابل تأمل است و امروزه چهار مدل سواری J4 ،J5 ،J6 و A60، همراه با چهار شاسی‌بلند S2 ،S3 ،S5 و S7 را شامل می‌شود. از سویی دیگر، یک مدل وانت پیکاپ و پنج نوع ون مختلف هم در سبد جک وجود دارد. این خودروساز چینی، سرمایه‌گذاری گسترده‌ای هم بر محصولات تمام الکتریکی داشته است و در حال حاضر یک مدل سواری و یک مدل کراس‌اور از این نوع، تولید می‌کند. در مجموع، تیراژ تولید جک حدود ۶۰۰ هزار دستگاه در سال است و عمده‌ی محصولات آن، در بازار داخلی چین فروخته می‌شوند.

طراحی شش ضلعی

مشابه جک S5، مدل S3 هم شباهت غیر قابل انکاری با محصولات هیوندای دارد. فرم جلو جلوپنجره، شش‌ضلعی الهام گرفته از نمونه‌های دیده شده در النترا است، اما تنها سه ردیف کروم دارد و با انحنا در طرفین، قابی پلاستیکی در قسمت پایین دیده می‌شود که مکان نسبتا نامناسبی برای پلاک خودرو فراهم می‌کند. هرچند در سایز جلوپنجره، نوعی زیاده‌روی و ناهماهنگی با دیگر اجزا دیده می‌شود؛ می‌توان چراغ‌های اصلی S3 را زیبا ارزیابی کرد و آن‌ها را جذاب‌تر از S5 دانست.

سپر این خودو، نسبتا ساده است و تنها در بخش کوچی از فضای زیر، دارای پلاستیک سیاه‌رنگ است. خطوط بدنه، با احتیاط زیاد و بسیار کم‌عمق در سپر S3 استفاده شده‌اند که علاوه بر کاهش هزینه‌های تولید، ریسک شلوغ شدن و به‌هم ریختگی در طراحی این کراس‌اور را کاهش می‌دهد. از سویی دیگر، چراغ مه‌شکن هم در قسمت پلاستیکی جا داده شده است که باعث ایجاد فضای خالی قابل توجه در لبه‌ی جانبی سپر و زیر چراغ اصلی شده است. این موضوع، تأثیری منفی بر طراحی نمای روبروی S3 می‌گذارد. از نکات مثبت در نمای اصلی این خودرو، می‌توان به فرم خوب کاپوت اشاره کرد که در راستای ستون A و هماهنگ با فرم چراغ جلو، دارای خطوط حجم‌دهنده است.

با ورود به S3 می‌توان حس بهتری در مقایسه با کراس‌اورهای کوچک و چینی بازار تجربه کرد، هرچند قیمت این مدل از جک، به میزان قابل تجهی بالاتر از چانگان CS35 و لیفان X60 است. فرم کلی داشبورد، خصوصا در قسمت مربوط به نمایشگر و مجاری هوای تهویه مطبوع با حالت پرانتزی، بی‌شباهت به شاسی‌بلندهای آمریکایی نیست. مانیتور ۷ اینچ، جذابیت اصلی کابین است و البته ادواتی نقره‌ای رنگ و شبه‌فلز، زیبایی فضای داخلی S3 را افزایش می‌دهند. یک نماشگر باریک هم برای اطلاع‌رسانی ساعت و هشدارهایی مثل نبستن کمربند ایمنی، بالاتر از مانیتور اصلی و روی داشبورد قرار دارد.

از نکات مثبت در طراحی داخلی جک S3، می‌توان به خلاصه بودن کلیدها و پرهیز از شلوغی گیج‌کننده با انبوه دکمه‌ها اشاره کرد. این موضوع در قسمت پایین داشبورد (محل قرار گرفتن کلیدهای گردان تهویه مطبوع) به‌خوبی دیده می‌شود. پنل پشت فرمان هم حالت سیلندری و مدرن دارد؛ اما دایره‌ی منظم نیست و با حالت ۷ ضلعی ارائه می‌شود. بین پنل‌های مخصوص سرعت و دور موتور، دو بخش دیگر قرار داده شده که شامل مانیتور TFT برای اطلاع‌رسانی مصرف سوخت، کیلومتر کارکرد و این دست اخبار است. در بخش دیگر، هشداردهنده‌های لامپی مثل ایراد در باتری، افت فشار روغن‌، نقص در لنت و اطلاعاتی از این قبیل وجود دارد. فرم کلی فرمان هم کاملا شبیه S5 است که به لطف طرح نقره‌ای رنگ و V شکل در قسمت پایین همراه با پوشش چرم مصنوعی، مطلوب ارزیابی می‌شود.

کراس‌اور جک، می‌تواند برای سه سرنشین در ردیف عقب، استفاده شود؛ اما مسلما برای نفر وسط، ناراحتی‌هایی به همراه خواهد داشت. با این اوصاف، بهتر است S3 را یک خودروی چهارسرنشینه بدانیم که هم در قسمت جلوی زانو و هم بالای سر، فضای مناسبی فراهم می‌کند؛ اما صندلی‌ها طوری طراحی شده‌اند که عرض لازم برای سرنشینان سنگین‌وزن را تأمین نمی‌کنند. در صندوق بار، ۶۰۰ لیتر فضای مفید وجود دارد که برای خودرویی در این کلاس بدنه، رضایت‌بخش است، ضمن اینکه با قابلیت جمع‌ کردن صندلی‌های عقب، می‌توان فضای بیشتری داشت.

مشخصات فنی و پیشرانه

تنها پیشرانه ارائه شده در خودروی جک S3 یک نمونه 4 سیلندر تنفس طبیعی به حجم 1.5 لیتر است که قادر به تولید نیرویی معادل 112 اسب بخار بوده و گشتاور حاصل از آن نیز برابر 146نیوتن متر است.

لازم به تذکر است که بیشترین قدرت و نهایت گشتاور این پیشرانه به ترتیب در دور موتور 6000 و بازه 3500 تا 4500rpm حاصل خواهد شد. همچنین یک گیربکس CVT وظیفه انتقال نیرو پیشرانه را به چرخهای جلو برعهده دارد.

ارقام مرتبط با توان پیشرانه با توجه به وزن 1220 کیلوگرمی این خودرو درحد کافی ارزیابی می شود؛ با این وجود نباید انتظار عملکردی فوق العاده و هیجان انگیز را از آن در ذهن پروراند.

حداکثر سرعت این خودرو در حدود ۱۷۵ کیلومتربر ساعت عنوان شده و میانگین مصرف سوخت آن چیزی بین ۶ تا ۷ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر ارزیابی می‌شود. همچنین سیستم تعلیق این اتومبیل در جلو از نوع مکفرسون بوده و در عقب از گونه میله پیچشی استفاده شده است.

بیشتر بدانید:بررسی فنی ماشین؛تویوتا راو فور خودرویی با قیمت بالا و کیفیت عالی

سیستم تعلیق نسبتاً نرم به همراه جذب مناسب ضربات ناشی از ناهمواری‌های مسیر، نکته خوشایندی است که در کمتر محصول چینی هم قیمت اس3 موجود در بازار کشور مشاهده می‌شود. البته افراد با قدی بیش از ۱۸۵ سانت بایستی در حین عبور از ناهمواری‌ها، بایستی هوای سر خود را داشته باشند تا با سقف برخورد نکند.

ایمنی جک S3

کمپانی جک در مشخصات جک اس 3 عنوان داشته است که بدلیل برخوداری از ایمنی بهتر در ساخت پنل های بدنه از 46 درصد ورق های فولادی مستحکم و 33 درصد هم ورق گالوانیزه مورد استفاده قرار گرقته است.

همچنین جک S3 در نسخه پایه خود به دارای دو کیسه هوا و در مدل اسمارت داررای 6 کیسه هوای ایمنی خواهد بود. همچنین جک اس 3 به انواع سیستم های کمکی ترمز نظیر ABS ، EBD و BA مجهز گردیده است.

امکانات رفاهی

امکانات و تجهیزات به کار رفته در جک S3 به شرح زیر می باشد:
 ایربگ راننده و سرنشین جلو، کنترل فشار باد چرخ ها TPMS، سنسور پارک عقب، سان روف، ABS+EBD، سیستم کنترل پایداری ESC، ترمز کمکی هیدورلیک HBA، سیستم کنترل ایستایی در سر بالایی HAC، سنسور پارک عقب، سان روف، Daylight، روشن شدن اتوماتیک چراغ های جلو با توجه به نور محیط، چراغ های جلو مجهز به سیستم مشایعت تا درب منزل، آینه های جانبی با تنظیم برقی و گرمکن، تنظیم سیستم صوتی از روی فرمان،کامپیوتر سفری، تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی چرمی، سیستم پخش MP5، بلوتوث، ورودی AUX و USB، ورودی iPod، برف پاک کن شیشه عقب، چراغ های مه شکن جلو و عقب، ۶ بلندگو، سوکت پاور ۱۲ ولت روی داشبورد.