دوشنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۸ ۱۰:۳۸

آیا مرزهای جاده‌ای ایران و عراق در ایام محرم تعطیل است؟

آیا مرزهای جاده‌ای ایران و عراق در ایام محرم تعطیل است؟
یکی از مرزهای استراتژیک کشور ایران در منطقه غرب و جنوب، کشور عراق است و عراق به عنوان بازارهای هدف صادراتی ایران به شمار می‌رود اما در ایام محرم و اربعین حسینی تردد خودروهای سنگین حامل بار صادراتی با محدودیت ترافیکی روبرو است.

یکی از موضوع‌های مهمی که این روزها بخش عظیمی از ظرفیت کشور به آن معطوف است، موضوع اربعین حسینی است. با شروع دهه اول محرم و ایام منتهی به آغاز پیاده‌روی عظیم اربعین بسیاری از رانندگان خودروهای سنگین دچار رکود فعالیتی می‌شوند و با علم بر اینکه دیگر امکان تردد در مرزهای مشترک ایران و  عراق جود ندارد، در تعطیلات کاری به سر می‌برند.

حجم گسترده‌ای از واردات و صادرات کالاها در مرکز مشترک جاده‌ای ایران با دولت مرکزی عراق انجام می‌شود که نباید با اعمال محدودیت کامیون‌های حمل بار در مرزهای چذابه و شلمچه در خوزستان، مهران در استان ایلام و مرز خسروی در استان کرمانشاه این رونق اقتصادی دچار چالش شود.

ایران چند مرز مشترک با عراق دارد؟

مرز مشترک ایران با عراق

 

ایران هفت مرز مشترکِ رسمی جاده‌ای با دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان دارد.

 این مرزها از سمت شمال غربی به جنوب عبارت‌اند از: مرز تمرچین (آذربایجان غربی، پیرانشهر)، مرز باشماق (کردستان، مریوان)، مرز پرویزخان (کرمانشاه)، مرز خسروی (کرمانشاه)، مرز مهران (ایلام)، مرز چذابه (خوزستان) و مرز شلمچه (خوزستان). 

ایران از طریق سه مرز اول یعنی تمرچین، باشماق و پرویزخان با اقلیم کردستان و چهار مرز بعدی یعنی خسروی، مهران، شلمچه و جذابه با دولت مرکزی عراق هم مرز است و کالا و مسافر به این کشور وارد می‌شود.

در این میان مرزهای چذابه و شلمچه در خوزستان از مهم‌ترین مرزهای رسمی ایران به دولت مرکزی عراق است.

مرزهای صادراتی جایگزین ایران و عراق در ایام محرم کدام است؟

مرزهای متشرک ایران و عراق

 

در ایام محرم امکان تردد محدود می‌شود. بر این اساس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق پیشنهاد کرده است که در ایام اربعین مرز سومار، چیلات، راه دریایی بندر امام به خرمشهر و بازارچه‌های کرمانشاه در نزدیکی مرزهای خسروی و پرویزخان فعال باشد.

بنابراین در ایام محرم مرزهای چذابه و شلمچه در خوزستان، مهران در استان ایلام و مرز خسروی در استان کرمانشاه برای تردد زائران حسینی گشوده می‌شود اما به روی کامیون‌های حمل بار بسته خواهد بود.

تمهیدات پیش‌بینی شده برای مرزهای مشترک ایران و عراق در محرم

پیش‌بینی افزایش تعداد زوار اربعین

پیاده روی اربعین

 

حمید حسینی، دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق درباره وضعیت مرزها می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود امسال تعداد زوار اربعین به دو برابر سال گذشته برسد؛ اول اینکه آب‌وهوا در این ایام برای پیاده‌روی مساعد است، هزینه ویزا برای زائران حذف‌شده و شرکت‌های واردکننده موبایل امتیاز زوار را خریداری می‌کنند و پولی که از محل فروش سیم‌کارت در اختیار زوار قرار می‌گیرد کل هزینه رفت‌وآمد را پوشش می‌دهد؛ برای همین ممکن است که تعداد زوار به دو برابر و حتی بیشتر برسد. در این ایام مرزهای خروجی در استان ایلام، خوزستان و کرمانشاه شلوغ خواهد بود.

بیشتر بخوانید: بهترین مسیر پیاده روی برای اربعین حسینی

حسینی می‌افزاید: شانزدهم شهریورماه نامه‌ای از اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق به ستاد اربعین ارسال شد؛ پارسال در ایام محرم، به‌خصوص در ایام اربعین از مرزهای سومار، خسروی و مرز دریایی خرمشهر امکان صادرات کالا به عراق وجود داشت و صادرات به عراق تعطیل نشد. اما امسال شرایط نگران‌کننده است.

او درباره دلیل این نگرانی می‌گوید: ممکن است که در ایام اربعین حدود یک ماه مرزهای ما به‌طرف عراق به روی صادرکننده‌ها و کامیون‌ها بسته باشد. همان‌طور که ما تلاش می‌کنیم مراسم اربعین باشکوه برگزار شود باید به اقتصاد اربعین هم توجه کنیم و اصلاً به صلاح کشور و اقتصاد ما نیست که در این ایام کالاهای ایرانی به بازار 10 میلیونی اربعین در عراق صادر نشود.

او تاکید می‌کند: ما نباید فرصت بازار 10 میلیون نفری اربعین را از دست دهیم؛ این فرصت خوبی برای تجار و اقتصاد کشور ماست.

باز شدن موقتی مرز سومار

حسینی ادامه می‌دهد: مدتی است که مرز سومار به دلیل برخی تخلف‌ها بسته‌شده است. اما در این نامه که رونوشت آن به اتاق ایران، وزارت امور خارجه و ستاد اربعین ارسال‌شده، پیشنهاد کرده‌ایم که به‌طور موقت مرز سومار باز شود، البته با توجه به اینکه مرزهای کامیونی به عراق بسته خواهد بود، عراقی‌ها می‌توانند نیروهای خود را به مرز سومار منتقل کرده و با کنترل بیشتری مرز سومار را اداره کنند.

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق دومین پیشنهاد را چنین بیان می‌کند: پیشنهاد دوم ما باز شدن مرز چیلات در دهلران است. این مرز به لحاظ زیرساختی مرز مناسبی است و چون 120 کیلومتر تا راه‌آهن دزفول فاصله دارد و با شبکه سراسری خطوط کشور ارتباط دارد، می‌تواند در این ایام کارگشا باشد.

حسینی ادامه می‌دهد: پیشنهاد سوم ما این است راه دریایی بندر امام خمینی به خرمشهر باز باشد و پلیس در این ایام مساعدت کند تا کالاهای صادراتی از مسیر دریایی به عراق ارسال شود.

او درباره پیشنهاد چهارم می‌گوید: پیشنهاد چهارم این است که چون مرز خسروی در ایام اربعین به دلیل تعدد مسافران بسته خواهد بود و ممکن است مرز پرویزخان هم مختل شود، لذا بازارچه‌های کرمانشاه که نزدیک‌ترین فاصله را به مرزهای خسروی و پرویزخان دارد فعال باشد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تصریح می‌کند: اگر این پیشنهادها را نپذیرند قفسه کالای ایرانی خالی خواهد بود و کالاهای ترکیه، اردن، عربستان جایگزین کالای ایرانی خواهد بود.

مرز انحرافی از چذابه باز شود

شهلا عموری، رئیس اتاق اهواز هم درباره وضعیت این مرزها در ایام محرم می‌گوید: در ایام محرم دو مرز چذابه و شلمچه به دلیل ازدحام جمعیت و موکب‌ها تعطیل خواهد بود؛ تلاش می‌شود که مرز انحرافی از مرز چذابه که کامیون‌ها می‌توانند در آن تردد کنند در این ایام باز شود، پارسال کامیون‌ها از این مسیر عبور می‌کردند ولی امسال هنوز تکلیف این جاده مشخص نیست و ممکن است که در این ایام این دو مرز حدود 20 روز تعطیل باشد.

به‌گفته عموری اگر مسیر جایگزینی در نظر گرفته نشود درنهایت به ضرر اقتصاد ایران خواهد بود.

چنگوله، چیلات به‌جای مهران در ایام محرم

شعبان فروتن، رئیس اتاق ایلام می‌گوید: استان ایلام به سبب هم‌جواری با کشور عراق در حقیقت استان خادمان حسینی لقب گرفته است. در کنار اینکه پیاده‌روی عمومی اربعین حسینی یک موضوع مذهبی مهم برای وحدت شیعیان به شمار می‌رود، برنامه‌ریزی برای حضور شکوهمند در این رویداد مهم نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بیشتر بخوانید: چگونه در ماه محرم زائر کربلا شویم؟+ شرایط سفر به عراق

فروتن می‌گوید: مرز مهران اصلی‌ترین کانون صادرات کالای غیرنفتی به کشور عراق است و فعالیت صادراتی از این مرز حدود یک ماه به علت تردد به عتبات عالیات تعطیل می‌شود. بنابراین می‌طلبد با برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسی شده گذرگاه‌های جدیدی که دارای مجوز هستند همچون چنگوله، چیلات و هلاله شمالی در میمک به‌عنوان مرز پشتیبان وارد مدار صادرات شوند؛ موضوعی که از سال گذشته به آن تاکید شده است.

رئیس اتاق ایلام تصریح می‌کند: متأسفانه دولت مرکزی عراق در بازگشایی مرزهای چنگوله، چیلات تعلل می‌کند وگرنه دولت ایران در این مرزها هزینه‌های زیادی برای زیرساخت‌ها انجام‌ داده است. اراده‌ای نه در سطح دولت عراق، نه در سطح تجار وجود ندارد. برای همین ممکن است در این مدت تجارت با عراق با مشکلاتی جدی روبرو شود.